Čárky související s významovým poměrem


1) je nutno znát významové poměry:

Jakub šel do lesa a nasbíral dřevo. - slučovací

Jakub šel do lesa, ale dřevo nepřinesl. - odporovací

Jakub šel do lesa, ba dokonce přinesl dřevo. - stupňovací

Buď Jakub půjde do lesa, nebo dřevo nepřinese. - vylučovací

Jakub přinesl dřevo, neboť šel do lesa. - příčinný (důvodový)

Jakub šel do lesa, a proto přinesl dřevo. - důsledkový


2) významový poměr může být:

a) mezi několikanásobnými větnými členy stejného druhu:

např. červené, modré a bílé květiny (= několikanásobný přívlastek)

červené, modré, ale i bílé květiny (poměr stupňovací)

b) mezi větami hlavními

např. Jakub si vzal kolo a jel se projíždět do lesa.

c) mezi dvěma větami vedlejšími stejného druhu

např. Jakub viděl, že veverka seskočila ze stromu a (že) sebrala ležící oříšek.

(v takových případech se ve druhé větě většinou neopakuje stejná spojka)


3) čárka se nepíše před spojkami a, i, nebo, ani ve významu slučovacím:

Šli jsme ven a krásně svítilo sluníčko.

Budeme jezdit na kole nebo budeme hrát fotbal.



4) čárka se píše před spojkou a, pokud to není poměr slučovací:

Martin byl ospalý, a přece nemohl usnout. (a = ale, poměr odporovací)

Voda je čistá, a tak je tu plno pstruhů. (poměr důsledkový)

Všichni se mě vyptávali, a já nic nepověděl. (a = ale, poměr odporovací)

Chtěl být první, a proto utíkal napřed. (poměr důsledkový)

Buď to uděláš, nebo nepůjdeš ven. (poměr vylučovací)


Příklady textu s mnoha čárkami (skutečně dílo žáka):

Najednou vidí několik psíků, jak sedí u ohně a (jak) popíjí psí kávu.

(dvě věty vedlejší stejného druhu, obě vyjadřují, co vidí)

Rek si sedne a ptá se jich, jak se tu vzali, a psi začali vyprávět.

(ptá se jich pouze na podtrženou větu, není tedy poměr slučovací mezi třetí a čtvrtou větou, za podtrženou větou vedlejší musí být tedy čárka)

Rek začal povídat o tom, jak byl malý a děti si s ním hrály a jak hlídal ovce, když vyrostl.

(tři věty vedlejší stejného druhu, vyjadřují, o čem všem povídal, je m větouezi nimi poměr slučovací, všechny by mohly začínat jak)

Pak ale zestárl a farmář ho prodal, a tak se dostal až k nim. (poměr důsledkový)

Tak Rek začal chodit se smečkou a brzy se stal jejím vůdcem. (poměr slučovací)

Čekal i se smečkou celý den, a pořád nic. (a = ale, poměr odporovací)

Převrhl lampu, hořící u ohrady, a tím chtěl odlákat pozornost mladého psa, který hlídal spící ovce.

(čárka za přívlastkem volným)

Rek si řekl: "To je ta pravá situace!" a probudil spící smečku.

(poměr slučovací, navazuje i za přímou řečí)

Povídal: "Vy běžte na pomoc ovčákovi a já zachráním ovce!" (poměr slučovací)

Tak se rozběhli a Rek se chytře schoval za seno. (poměr slučovací)

Když se tam vlk přikradl, Rek zaštěkal tak hrozivě, že vlk vzal nohy na ramena a pelášil k lesu.

(poměr slučovací mezi dvěma větami vedlejšími, obě by mohly začínat že)

Zbytek smečky zatím štěkáním probudil ovčáka i jeho rodinu, a tak je zachránil.

(poměr důsledkový)

© 2020 JZ
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky