Čárky související s významovým poměrem
1) je nutno znát významové poměry:
Jakub šel do lesa a nasbíral dřevo. - slučovací
Jakub šel do lesa, ale dřevo nepřinesl. - odporovací
Jakub šel do lesa, ba dokonce přinesl dřevo. - stupňovací
Buď Jakub půjde do lesa, nebo dřevo nepřinese. - vylučovací
Jakub přinesl dřevo, neboť šel do lesa. - příčinný (důvodový)
Jakub šel do lesa, a proto přinesl dřevo. - důsledkový
2) významový poměr může být:
a) mezi několikanásobnými větnými členy stejného druhu:
např. červené, modré a bílé květiny (= několikanásobný přívlastek)
červené, modré, ale i bílé květiny (poměr stupňovací)
b) mezi větami hlavními
např. Jakub si vzal kolo a jel se projíždět do lesa.
c) mezi dvěma větami vedlejšími stejného druhu
např. Jakub viděl, že veverka seskočila ze stromu a (že) sebrala ležící oříšek.
(v takových případech se ve druhé větě
většinou neopakuje stejná spojka)
3) čárka se nepíše před spojkami a, i, nebo, ani ve významu slučovacím:
Šli jsme ven a krásně svítilo sluníčko.
Budeme jezdit na kole nebo budeme hrát fotbal.
4) čárka se píše před spojkou a, pokud to není poměr slučovací:
Martin byl ospalý, a přece nemohl usnout. (a = ale, poměr odporovací)
Voda je čistá, a tak je tu plno pstruhů. (poměr důsledkový)
Všichni se mě vyptávali, a já nic nepověděl. (a = ale, poměr odporovací)
Chtěl být první, a proto utíkal napřed. (poměr důsledkový)
Buď to uděláš, nebo nepůjdeš ven. (poměr vylučovací)
Příklady textu s mnoha čárkami (skutečně dílo žáka):
Najednou vidí několik psíků, jak sedí u ohně a (jak) popíjí psí kávu.
(dvě věty vedlejší stejného druhu, obě vyjadřují, co vidí)
Rek si sedne a ptá se jich, jak se tu vzali, a psi začali vyprávět.
(ptá se jich pouze na podtrženou větu, není tedy poměr slučovací mezi třetí a čtvrtou větou, za podtrženou větou vedlejší musí být tedy čárka)
Rek začal povídat o tom, jak byl malý a děti si s ním hrály a jak hlídal ovce, když vyrostl.
(tři věty vedlejší stejného druhu, vyjadřují, o čem všem povídal, je m větouezi nimi poměr slučovací, všechny by mohly začínat jak)
Pak ale zestárl a farmář ho prodal, a tak se dostal až k nim. (poměr důsledkový)
Tak Rek začal chodit se smečkou a brzy se stal jejím vůdcem. (poměr slučovací)
Čekal i se smečkou celý den, a pořád nic. (a = ale, poměr odporovací)
Převrhl lampu, hořící u ohrady, a tím chtěl odlákat pozornost mladého psa, který hlídal spící ovce.
(čárka za přívlastkem volným)
Rek si řekl: "To je ta pravá situace!" a probudil spící smečku.
(poměr slučovací, navazuje i za přímou řečí)
Povídal: "Vy běžte na pomoc ovčákovi a já zachráním ovce!" (poměr slučovací)
Tak se rozběhli a Rek se chytře schoval za seno. (poměr slučovací)
Když se tam vlk přikradl, Rek zaštěkal tak hrozivě, že vlk vzal nohy na ramena a pelášil k lesu.
(poměr slučovací mezi dvěma větami vedlejšími, obě by mohly začínat že)
Zbytek smečky zatím štěkáním probudil ovčáka i jeho rodinu, a tak je zachránil.
(poměr důsledkový)