Ovlivňování čtenářů a posluchačů médii
K základním pravidlům médií - tisku, rozhlasu, televize i zpráv na internetu - by mělo patřit jasné rozlišení:
a) zpráva - nestranná a pravdivá informace
b) komentář - osobní pohled autora
Zvláštní skupinu tvoří:
c) manipulativní zprávy - snaží se ovlivňovat čtenáře, diváky nebo posluchače polopravdami a skrýváním části informací.
K manipulaci mohou sloužit i titulky (nadpisy), vybrané podle části informací a zcela pomíjející další část informací. Zvláště v dnešní uspěchané době není zaručeno, že čtenář si přečte více než titulek.
Všimněte si, že v průzkumech dosti odlišně dopadají výsledky více politických stran, takže není nutno srovnávat jen ČSSD.
Ve stejném článku ale můžete přepnout (nejsou k vidění samy od sebe) na tři další průzkumy, ke kterým titulek v žádném případě nepasuje:
(v tisku, kde se objevilo něco podobného, pak nemůžete přepnout vůbec)
Kapitolu samu pro sebe tvoří:
d) reklamy, ve kterých se o zboží většinou dozvíte pramálo a hemží se hláškami jako:
„Dejte si kapku pražské (vodky), zcela nové, s dlouholetou tradicí.“