Větné členy - přehled


Základní větné členy

Podmět:

Vítěz závodu dostal velký pohár. - Kdo, co dostal velký pohár?

Bázlivec nesmí do lesa. - Kdo, co nesmí do lesa?

Doba vzniku tohoto hradu není známa. - Kdo, co není známo?


Přísudek:


Rozvíjející větné členy

Předmět - vyjadřuje, čeho se děj týká, co je dějem zasaženo, rozvíjí sloveso nebo přídavné jméno, ptáme se na něj jen pádovou otázkou:

V dálce spatřil svítící baterku. - Koho, co spatřil v dálce?

Smál se Pavlovi spadlému do kaluže. - Komu, čemu se smál?

Četl si o marném dobývání hradu Karlštejna. - O kom, čem si četl?

Přál si tam ještě zůstat. - Koho, co si přál?


Přívlastek - rozvíjí podstatné jméno, blíže určuje jeho vlastnosti:

Posadili se na prosluněnou louku. - Na jakou louku se posadili?

Ukazoval obrázek s velkou vzducholodí.  - Jaký obrázek ukazoval?

Četl si knížku o Tajuplném ostrově. - Jakou knížku si četl?

To je Pavlova kniha. - Jaká, čí to je kniha?


Příslovečné určení - rozvíjí zejména sloveso, vyjadřuje bližší okolnosti děje - místo, čas, způsob, míru, příčinu, účel, přípustku, podmínku atd., lze se na ně zeptat přesnou otázkou - KDY, KDE, JAK atd.:


Příslovečné určení účelu:

Do toho hračkářství si půjdu koupit hasičské auto.  - Za jakým účelem půjdu do obchodu?

Půjdu na paseku nad vesnicí sázet stromky. - Za jakým účelem půjdu na paseku?

Šli do lesa na jahody. - Za jakým účelem šli do lesa?


Příslovečné určení podmínky:

Za slunečného počasí pojedeme na výlet.  - Za jaké podmínky pojedeme na výlet?

Při pěkném vysvědčení dostaneš nové kolo.  - Za jaké podmínky dostastaneš kolo?

Při včasném splacení celé částky nebudete platit úroky. - Za jaké podmínky nebudete platit úroky?

Při dobré vůli to stihneme. - Za jaké podmínky to stihneme?


Příslovečné určení příčiny:

Kvůli té hasičské soutěži nepřijdu zítra do školy. - Proč zítra nepřijdu do školy?


Příslovečné určení přípustky:

Přes mnohé dopisy čtenářů nechal autor povídku s otevřeným koncem.  - I přes co nechal povídku s otevřeným koncem?

Přes mnohá upozornění jezdí na kole bez přilby. jezdil na kole bez přílby. - I přes co jezdil bez přílby


Příslovečné určení místa:

Rád se vracel do svého rodiště. - Kam se rád vracel?

Vydal se do místa volání. - Kam se vydal?


Příslovečné určení času:

Tu knížku mi musíš po přečtení půjčit. - Kdy mi musíš vrátit knihu?

Budeme tam do neděle. - Jak dlouho, dokdy tam budeme?

Od zítřka má být pěkně. - Odkdy má být pěkně?


Příslovečné určení míry:

Tento film je velmi zajímavý. - Do jaké míry je film zajímavý?


Příslovečné určení způsobu:

Dívala se na to zvědavě. - Jak, jakým způsobem se na to díval?

Pavel hezky kreslí. - Jak kreslí?


Do příslovečného určení způsobu se někdy zahrnují i následující druhy příslovečných určení, jindy se uvádí jako samostatné druhy:



Příslovečné určení původce děje:

Ten prsten dostala od Martina. - Kým je děj způsoben?

Stan byl zničen deštěm. - Čím byl zničen stan?


Příslovečné určení prostředku:

Přijel novým autem. - Čím přijel?

Psal plnicím perem. - Čím psal?


Příslovečné určení zřetele:

Množstvím památek je Praha jedinečná. - Z jakého hlediska je jedinečná?

Kvalitou jsou tyto výrobky srovnatelné. - Z jakého hlediska jsou srovnatelné?


Větný člen holý, rozvitý a několikanásobný

holý - pěkný svetr

rozvitý - velmi pěkný svetr 

několikanásobný - červený, modrý a žlutý svetr



© 2020 JZ
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky